هر کسب و کاری اینترنتی که سایت دارد، برای اینکه در گوگل دیده شود و مخاطبان خود را جذب کند، نیاز دارد که سایت خود را سئو کند و کسب درآمد کند. داشتن سایت بدون سئو و بهینه سازی سایت عملا کاری بیهوده و بی فایده است. در این مطلب هر آنچیز که لازم است تا شما بتوانید با انجام آن سایت خود را بهینه کنید، بیان شده است.




کلمه‌ سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization است که می‌توان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد. البته در حال حاضر خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده است.

سئو (SEO) چیست؟

سئوی سایت بهبود عملکرد و محتوای وب سایت مطابق با الگوریتم های گوگل جهت افزایش رتبه سایت در موتور جستجوی گوگل و در نهایت افزایش بازدید وب سایت به صورت ارگانیک می باشد. الگوریتم های گوگل به سمت جلب رضایت کاربر می رود. به همین دلیل گوگل همواره سعی در ارائه بهترین پاسخ در کمترین زمان ممکن به کاربران خود دارد و سایت هایی که بتوانند خود را به این سطح نزدیک کنند، شانس بالاتری برای کسب رتبه های برتر گوگل خواهند داشت. انجام خدمات سئو و بهینه سازی سایت بعد از طراحی سایت قابل انجام می باشد.

اگر بخواهیم seo را در کوتاه ترین و کامل ترین جمله تعریف کنیم، می توان گفت:

سئو یعنی بهبود وضعیت سایت از نظر فنی، یافتن ارزشمند ترین کلمات کلیدی، هدف گذاری کلمات کلیدی انتخابی در مناسب ترین صفحات و قرارگیری این صفحات در رتبه های برتر گوگل.

سئو کردن کلمه یا یک عبارت به چه معناست؟

زمانی که شما در داخل گوگل یک کلمه یا یک عبارت مانند «آموزش برنامه نویسی» را سرچ می کنید، ۱۰ سایت در نتایج صفحه اول گوگل (SERP) به شما نشان داده می شود که روی هر کدام کلیک کنید، وارد آن صفحه می شوید. این بدان معناست که این صفحه برای کلمه آموزش برنامه نویسی، سئو و بهینه شده است. یعنی به گوگل فهماندید که هرکس کلمه آموزش برنامه نویسی را سرچ کرد، این صفحه را بهش نشان بده.

چرا سئو سایت مهم است؟

گوگل بزرگترین موتور جستجو

موتورهای جستجوی زیادی مانند گوگل، یاهو و bing وجود دارند. اما بیش از ٪۷۰ جستجوی کاربران در موتورهای جستجوی گوگل انجام می شود. بنابراین گوگل بزرگترین و محبوب ترین موتور جستجو در دنیا می باشد. لذا جای هیچ گونه شک و شبهه ای نیست که یکی از مهمترین روش های افزایش بازدید سایت، بهبود سئو سایت و بهینه سازی آن بر اساس الگوریتم های گوگل می باشد.

ترافیک موتورهای جستجو برای سئو | سرچان

جذب ترافیک بیشتر

اولین اقدامی که کاربران برای هر آنچیز که نیازشان باشد انجام می دهند، جستجو در گوگل است. موتورهای جستجو نیز همان چیزی را در اختیار کاربران قرار می دهند که آنها به دنبالش هستند. به همین دلیل در مقایسه با تبلیغات اینترنتی، مشتریان اعتماد بیشتری به سایت شما خواهند داشت و این امر اهمیت سئو سایت را دوچندان خواهد کرد. به عنوان مثال فرض کنید شما یک آژانس هواپیمایی را اداره می کنید. طبق گفته ابزار Keyword Planner، ماهانه ۱۰۰/۰۰۰ نفر “تور مسافرتی” را جستجو می کنند.
با توجه به اینکه اولین نتیجه در گوگل حدود ۳۰ درصد از کل کلیک ها را به خود اختصاص می دهد، اگر در صدر صفحات بالا ظاهر شوید، ماهانه ۳۰/۰۰۰ بازدیدکننده فقط از همین عبارت «تور مسافرتی» از وب سایت شما بازدید می کنند.

میزان ترافیک ورودی برای جایگاه اول گوگل در سئو | سرچان

سرمایه گذاری بلندمدت

روش های مختلفی برای دیده شدن در گوگل وجود دارد. یکی از راه های دیده شدن سایت شما در نتایج گوگل، استفاده از تبلیغات ادوردز گوگل (Google Adwords) می باشد که پولی است. این گزینه به دلیل هزینه بالایی که دارد (محاسبه بر حسب دلار)، کوتاه مدت است. اما گزینه بلند مدت برای دیده شدن سایت، سئو سایت است. بنابراین اهمیت بهینه سازی سایت بسیار زیاد است.

 

سئو چگونه کار می کند؟

موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ از ربات ها برای خزیدن صفحات در وب (Crawl) استفاده می کنند. این ربات ها از سایتی به سایت دیگر می روند، پیوندهای داخلی صفحات سایت و همچنین پیوندهای خارجی صفحات را دنبال می کند و در نهایت اطلاعات مربوط به آن صفحات را جمع آوری کرده و در یک فهرست قرار می دهند (index) تا به کاربران کمک کند دقیقا آنچه را که در آن زمان به دنبال آن هستند پیدا کنند. (فهرست را مانند یک کتابخانه بسیار بزرگ در نظر بگیرید که در آن کتاب ها (همان صفحه وب) جمع آوری شده اند.)

در مرحله بعد، الگوریتم ها صفحات ایندکس را با در نظر گرفتن صدها فاکتور یا سیگنال رتبه بندی، تجزیه و تحلیل می کنند تا جایگاه صفحات در نتایج جستجو تعیین شود. (Rank) (در مثال کتابخانه، کتابدار یا همان ربات ها تک تک کتاب موجود در کتابخانه را خوانده است و می تواند دقیقا به شما بگوید که کدام یک پاسخ سوالات شما را خواهد داشت.) گوگل بیش از ۲۰۰ فاکتور رتبه بندی در الگوریتم خود دارد. الگوریتم های جستجو به گونه ای طراحی شده اند که صفحات مرتبط و معتبر را نشان دهند و تجربه جستجوی کارآمدی را در اختیار کاربران قرار دهند. بهینه سازی سایت و محتوای خود با در نظر گرفتن این عوامل، می تواند به رتبه صفحات شما در نتایج جستجو کمک کند.

بر خلاف تبلیغات پولی، شما نمی توانید به موتورهای جستجو پولی پرداخت کنید تا رتبه جستجوی ارگانیک بالاتری را بدست آورید، اینجاست که متخصصان SEO باید کار خود را شروع کنند.

هدف از سئو و بهینه سازی سایت چیست؟

کسب درآمد بیشتر را می توان به عنوان یکی از مهم ترین هدف های سئو سایت دانست. در حقیقت، کسب و کارهای اینترنتی به منظور افزایش درآمد خود به دنبال بهینه سازی سایت شان هستند. سئو کمک می کند تا وب سایت های اینترنتی جایگاه خود در نتایج جستجو را بهبود ببخشند و رتبه های بالاتری در نتایج کسب کنند و به این ترتیب با قرار گرفتن در جایگاه بهتر نسبت به رقبا می توانند کاربران بیشتری را به سمت سایت خود هدایت کنند. جای تعجب نیست که این روزها صدها سایت با محصولات و خدمات متفاوت، برای رسیدن به جایگاه نخست نتایج جستجو با یکدیگر رقابت می کنند. به صورت کلی اهداف سئو را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • افزایش بازدید و ترافیک وب سایت
  • برندسازی اینترنتی و گسترش نام برند
  • افزایش فروش محصولات و خدمات (افزایش درآمد)
  • افزایش و بهبود رتبه سایت

فاکتورهای مهم در SEO

میزان رتبه هر سایت توسط الگوریتم های گوگل تعیین می شود. اگرچه بخش هایی از الگوریتم گوگل مخفی می ماند، اما سال ها تجربه در زمینه سئو به ما در مورد مهمترین عوامل رتبه بندی بینش خوبی داده است. این عوامل رتبه بندی را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

سئو داخلی (on-page seo)

رتبه بندی صفحات سایت تا حدی با عوامل سئو داخلی تعیین می شود. این عوامل همه مواردی هستند که شما در وب سایت خود انجام می دهید و تحت کنترل و مدیریت شماست و تأثیر مستقیم دارند. سئوداخلی شامل ۲ مورد می باشد:

سئو فنی (Technical seo)

سئو تکنیکال شامل طراحی سایت، کیفیت کدها، ساختار سایت، سرعت سایت و مسائل فنی می شود.

سئو محتوا (Content SEO)

سئو محتوا شامل تحقیق کلمات کلیدی، کیفیت مطالب گذاشته شده در سایت، رعایت اصول seo مانند لینک سازی داخلی و کپی نبودن محتوا می شود.

اینها همه عوامل مهم SEO در صفحه هستند که می توانید روی آنها کار کنید.

سئو خارجی (off-page seo)

علاوه بر عوامل سئوی داخلی، عامل سئو خارجی نیز بر رتبه بندی سایت در نتایج گوگل تاثیرگذارند. این عوامل شامل لینک هایی که سایر وب سایت ها به سایت شما می دهند (Backlink)، توجه رسانه های اجتماعی (Social Signal)، منشن بدون لینک و سایر فعالیت های بازاریابی است که در خارج از وب سایت شما اتفاق می افتد. هنوز هم مهمترین عامل سئوی خارجی تعداد و کیفیت لینک هایی است که به سایت شما داده می شوند. هر چه لینک ها از سایت های با کیفیت و مرتبط به حوزه کاری شما باشد، موقعیت سایت شما در گوگل بالاتر خواهد بود. به همین دلیل سئوخارجی نیاز به دقت و تجربه بیشتری نسبت به سئوداخلی دارد. 

فاکتورهای مهم در سئو - سرچان

۳ تکنیک مهم در سئو

به صورت کلی سه نوع عملیات و تکنیک در سئو داریم:

سئو کلاه سفید (White Hat SEO)

سئو کلاه سفید به کار بردن استراتژی و تکنیک هایی است که کاملا قانونی است و در چارچوب گوگل می باشد. روشی بسیار مطمئن برای کسب رتبه های برتر در گوگل است اما بسیار زمان بر می باشد. چرا که این تکنیک بر اساس تولید محتوای ارزشمند و اصولی در سایت است.

سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)

سئو کلاه سیاه به کار بردن استراتژی و تکنیک هایی است که کاملا غیر قانونی است و تمامی قوانین گوگل را دور می زند. در این صورت اگر گوگل متوجه این موضوع شود، سایت شما را از نتایج گوگل حذف می کند، که به اصطلاح پنالتی گفته می شود. انجام فعالیت در سئو کلاه سیاه اصلا راحت نیست و باید کاملا متخصص باشید و اولین اشتباه آخرین اشتباه شماست. پس اگر دانش کمی در زمینه سئو سایت دارید پیشنهاد می شود به هیچ عنوان به سمت سئو کلاه سیاه نروید.

سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)

سئو کلاه خاکستری ترکیبی از سئو کلاه سفید و سیاه است. یعنی به کار بردن برخی استراتژی و تکنیک هایی که کاملا قانونی است و در چارچوب گوگل می باشد و برخی تکنیک هایی که قوانین گوگل را دور می زند و در چارجوب گوگل نیست.
این روش یکی از محبوب ترین روش ها در نزد سئوکاران است و به جرات می توان گفت بیش از ۵۰٪ سایت ها از همین روش سئو کلاه خاکستری برای سئو سایت خود استفاده می کنند. زیرا ریسک کمتری دارد و در زمان کمتری می توان سایت را به رتبه های نخست گوگل رساند.

نحوه محاسبه قیمت سئو

اگر سایت شما نیاز به سئو دارد و از شرکت ها و سئوکارها، هزینه آن را سوال کرده باشید، حتما با قیمت گذاری های مختلفی روبه رو شده اید که شما را گیج کرده است. یکی از دغدغه افراد در زمینه سئو و بهینه سازی سایت، نحوه محاسبه هزینه و قیمت سئو می باشد. چرا که قیمت گذاری برای مجموعه ای از خدمات مشخص، توسط شرکت ها و سئوکارها متفاوت است. برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره روش های محاسبه قیمت سئو و علت متفغوت بودن قیمت گذاری ها را بدانید مطلب قیمت سئو را مطالعه کنید.

روش های محاسبه تعرفه و قیمت سئو | سرچان

پنالتی شدن سایت یعنی چی؟

پنالتی شدن سایت به این معنی است که سایت شما یا دیگر در نتایج جستجو دیده نمی شود یا اینکه رتبه شما برای کلمات کلیدی مورد نظرتان به طرز چشمگیری کاهش یافته است. وقتی سایت شما از طرف گوگل جریمه می شود، مخاطبان مورد نظر شما را پیدا نمی کنند. در نتیجه ترافیک و درآمد شما کاهش می یابد. البته در حال حاضر کل سایت از نتایج گوگل حذف نمی شود و فقط آن صفحه ای که قوانین گوگل را دور زده پنالتی می شود. ممکن است پنالتی شدن برای هر وب سایتی اتفاق بیفتد اما بازگشت به رتبه قبلی در گوگل کار آسانی نخواهد بود.

صفحه اصلی سایت پنالت نمی شود!

یکی از مهمترین مواردی که عموما کمتر کسی از آن اطلاع دارد این است که اکثر سئوکاران فکر می کنند صفحه اصلی سایت هم پنالتی و جریمه می شود. باید گفت خیر. صفحه اصلی سایت شما پنالتی نخواهد شد و این جریمه تنها برای صفحات داخلی سایت می باشد. از همین ترفند پنالتی نشدن صفحه اصلی سایت می توان در بحث لینک سازی داخلی  و بهبود رتبه سئو سایت بسیار استفاده کرد.

کلمه کلیدی (Keyword) چیست؟

کلمه یا عبارات کلیدی در سئو در محتوای صفحات سایت شما به کار می روند و به افراد این امکان را می دهند که سایت شما را از طریق جستجوی این کلمه در موتورهای جستجو پیدا کنند. به عنوان مثال کاربران کلمه «آموزش برنامه نویسی» را در گوگل سرچ می کنند و اگر شما صفحه ای از سایت خود را بر اساس این کلمه کلیدی سئو کرده باشید، در نتایج گوگل آن صفحه اس سایت شما به کاربران نشان داده می شود.

انواع کلمه کلیدی

۳ نوع کلمه کلیدی در سئو داریم:

اگزکت مچ (Exact Match) : کلمه کلیدی Exact Match همان کلمه کلیدی اصلی می باشد که دقیقا عین همین کلمه در محتوا و صفحات سایت بکار می رود. به عنوان مثال کلمه «آموزش برنامه نوسی»

برود مچ (Broad Match) : کلمه کلیدی Broad Match یعنی کلمه کلیدی اصلی که به همراه پسوند یا پیشوند به کار برده می شود: مثال دوره آموزش برنامه نویسی / آموزش برنامه نویسی حضوری

فیریز مچ (Phrase Match) : کلمه کلیدی Phrase Match یعنی حضور و به کار بردن کلمه کلیدی اصلی در یک جمله : مثال بهترین دوره آموزش برنامه نویسی در تهران

مدل های دیگر کلمات کلیدی در سئو سایت

کلمه کلیدی هسته (Seed Keyword) : کلمات کلیدی اصلی که کار تحقیق کلمات کلیدی را با این کلمات شروع می کنید. در واقع کلمات کوتاه و یک کلمه اس هستند که سئو کردن آن ها بسیار سخت و زمان بر می باشد مانند برنامه نویسی.

کلمه کلیدی متوسط (mid tail Keyword) : کلمات کلیدی متوسط  با ترکیب ۲ تا ۳ کلمه در کنار یک دیگر می باشد. مثل آموزش زبان برنامه نویسی– آموزش بلاگری. سئو روی این کلمات عموما راحت تر بوده و محبوب ترین نوع کلمات می باشند. البته سرچ این کلمات در گوگل توسط کاربران هم نیز بیشتر از سایر کلمات می باشد و به نوعی خیلی هدفمند تر است.

کلمه کلیدی دنباله دار (Long tail Keyword) : کلمات کلیدی طولانی شامل بیش از ۳ کلمه تا ۵ کلمه می باشد که سئو کردن این کلمات و رتبه گرفتن در گوگل بسیار راحت تر و در زمان کوتاه تری خواهد بود. در شروع کار سئو بهتر است با این کلمات کار را شروع کنید.

کلمه کلیدی مرتبط (LSI Keyword) : این نوع کلمات، کلماتی هستند که مرتبط با کلمه کلیدی اصلی هستند و بکار بردن این نوع کلمات در صفحات سایت به رتبه گرفتن کلمه کلیدی اصلی در گوگل بسیار کمک کننده می باشد.

تاثیر رفتار کاربران بر سئو سایت چیست؟

رتبه بندی سایت ها در موتور های جستجو به شدت تحت تاثیر رفتار کاربران قرار دارد و کاربران نقش موثری در ماندگاری رتبه های یک سایت دارند. الگوریتم های جدید گوگل مخصوصا الگوریتم RankBrain پیوسته در حال آنالیز و بررسی رفتار کاربران هنگام جستجو می باشد و متناسب با رفتار آن ها رتبه بندی های سایت را انجام می دهند. موتورهای جستجو (گوگل) به انتخاب کاربران هنگام جستجوی یک درخواست (کوئری) توجه ویژه ای دارند. هنگامی که کاربری در گوگل جستجو می کند، گوگل در هر صفحه یک الی ده نتیجه مرتبط به او پیشنهاد می دهد. این کاربر هست که تصمیم می گیرد روی کدام گزینه کلیک کند. ممکن است تعداد کلیک بیشتری روی یک سایتی که رتبه پایین تری نسبت به سایت دیگر دارد انجام شود، در این صورت گوگل تصمیم می گیرد جایگاه سایتی که بیشتر کلیک می خورد را بهبود بدهد و به نتایج بالاتر انتقال دهد.

علاوه بر نرخ کلیک، مدت زمان حضور کاربران داخل سایت تا جستجوی مجدد در گوگل (بازگشت دوباره به نتایج جستجو) نیز بسیار مهم است. به مدت زمانی که کاربر پس از سرچ یک کوئری مشخص به یک سایت وارد می شود تا زمانی که مجدد برای سرچ همان کوئری به نتایج جستجو باز می گردد، Dwell Time می گویند. در صورتی که کاربر بلافاصله پس از ورود به صفحه از یک سایت، آن صفحه را ترک کند و برای مشاهده اطلاعات موردنیاز خود به سایت های دیگری وارد شود، گوگل یک امتیاز منفی را برای این سایت در نظر می گیرد. چرا که این سایت نتوانسته است در کوئری موردنظر کاربر، اطلاعات مفید و کاملی را به او ارائه دهد.

ابزارهای مهم و کاربردی در بهینه سازی سایت

ابزارها و نرم افزارهای زیادی وجود دارند که در سئو، جهت انجام راحت تر و بهتر کارها استفاده می شوند. برخی از رایج ترین ابزارهای رایگان و پولی SEO شامل موارد زیر می باشد:

سرچ کنسول گوگل (Google Search Console)

سرچ کنسول یا به اختصار GSC که قبلا به عنوان «ابزار وب مستر گوگل» شناخته می شد، یک ابزار رایگان اما بسیار مفید است که توسط گوگل ارائه شده است. سرچ کنسول، رتبه بندی و گزارش ترافیک کلمات کلیدی و اطلاعات بسیار مفیدی از سایت را ارائه می دهد و می تواند به شناسایی و رفع مشکلات فنی سایت کمک کند.

سرچ کنسول یک ابزار مهم و کاربردی در سئو | سرچان

کیورد پلنر (Keyword Planner)

Keyword Planner یکی دیگر از ابزارهای رایگان است که توسط گوگل به عنوان بخشی از محصول Google Ads ارائه شده است. حتی اگر برای جستجوی پولی طراحی شده باشد، می تواند یک ابزار عالی برای استفاده در سئو باشد. کیورد پلنر پیشنهادات کلمه کلیدی و میزان جستجوی کلمات کلیدی را ارائه می دهد که در زمان تحقیق کلمات کلیدی بسیار مفید است.

کیورد پلنر یک ابزار مفید در سئو | سرچان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *