امروزه با گسترش کسب و کار اینترنتی و افزایش رقابت بین کسب و کارها، نیاز به حضور در نتایج برتر گوگل و در نتیجه سئو و بهینه سازی سایت بیش از پیش احساس می شود. از زمان شروع بیماری کرونا به دلیل قرنطینه شدن و تعطیلی اکثر مشاغل و روی آوردن به کسب و کار آنلاین این رقابت افزایش یافته است. حضور در صفحه اول گوگل خصوصا رتبه یک تا سه گوگل به شدت در افزایش ورودی و فروش شما تاثیرگذار است. اما یکی از دغدغه های اصلی افراد در زمان برون سپاری پروژه سئو سایت خود، هزینه ها و قیمت سئو می باشد.

به دلیل نبود استاندارد مشخص معمولا قیمت گذاری ها بسیار متفاوت بوده و شما می توانید تعرفه های بسیار متفاوتی را در سئو سایت ها مشاهده کنید. این مشکل در تمام دنیا برای قیمت گذاری ها در حوزه سئو می باشد. در این مقاله با روش های محاسبه قیمت سئو، مزایا و معایب هریک و نهایتا میانگین تعرفه سئو در سال ۱۴۰۰ آشنا خواهید شد.

اگر وب سایتی نیاز به سئوی سایت دارد، کارفرما از شرکت هایی که خدمات سئو ارائه می دهند و یا سئوکارها استعلام قیمت می گیرد. اولین پاسخی که شنیده می شود این است که برای قیمت دادن سئو حتما باید سایت بررسی شود. به همین دلیل تعرفه قیمت گذاری سئو با توجه به تخصص، نوع کسب و کار و کلمه کلیدی مورد نظر کارفرما متفاوت است.

به طور کلی محاسبه قیمت سئو به ۲ صورت انجام می شود:

    1. بر اساس انجام کار

گاهی می شود که سئوکار لیستی از کارهایی که لازم است برای سئو سایت انجام شود تهیه کرده و به صورت ثابت مبلغی را به صورت ماهیانه از کارفرما درخواست می کند.

    1. به صورت پروژه

در مواردی دیگر قیمت سئو به صورت پروژه ای محاسبه می شود که این هزینه طبق توافق طرفین، قبل یا بعد از انجام پروژه دریافت می گردد.

به طور کل هزینه های سئو به صورت ساعتی از ۵۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان و به صورت ماهیانه از ۱ ملیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان می تواند متفاوت باشد.

نحوه محاسبه هزینه سئو به چه صورت است؟

معمولا از ۶ حالت زیر برای محاسبه قیمت سئو استفاده می شود:

  1. قیمت گذاری پروژه سئو به صورت ساعتی
  2. قیمت گذاری پروژه سئو به صورت ماهیانه
  3. قیمت گذاری پروژه سئو به صورت پروژه ای
  4. قیمت گذاری پروژه سئو بر اساس کارهای انجام شده
  5. قیمت گذاری پروژه سئو بر اساس کلمات کلیدی
  6. قیمت گذاری پروژه سئو بر اساس ترافیک ورودی

قیمت سئو به صورت ساعتی چگونه محاسبه می شود؟

معمولا ارائه خدمات سئو به صورت ساعتی در شرکت ها رایج نمی باشد و بیشتر افرادی که به صورت انفرادی و فریلنسری سئو انجام می دهند به صورت ساعتی کار می کنند. در این روش متخصص سئو، پروژه شما را قبول کرده و مشغول انجام آن می شود. در پایان نیز بر اساس میزان ساعتی که فعالیت صورت گرفته است، هزینه پرداخت می شود. توجه فرمایید که جهت جلوگیری از ایجاد اختلاف بین طرفین، بهتر هست که متخصص سئو به صورت حضوری در کنار کارفرما حضور داشته باشد.

مزایای سئو ساعتی

  • در محاسبه قیمت سئو ساعتی مدت زمان انجام کار مشخص است و از این طریق می توانید نقاط قوت و ضعف و میزان پیشرفت کار را مشخص کنید.
  • محاسبه هزینه در این روش ساده تر است و راحت تر می توانید با توجه به بودجه خود پروژه سئو را مدیریت کنید و از افزایش قیمت نهایی سئو خودداری کنید.

معایب سئو ساعتی

  • در این روش برای این که مدت زمان انجام کار افزایش یابد معمولا کار سئو کندتر انجام می گردد و دیرتر به نتیجه مورد نظر می رسد.
  • معمولا مدت زمان انجام پروژه بیشتر از شش ماه زمان لازم دارد تا به نتیجه موردنظر برسد.
  • یکی از مسائل اصلی در روش سئو ساعتی این است که شما فردی را برای پروژه سئو استخدام می کنید و بابت حضور فرد پول پرداخت می کنید نه براساس کاری که انجام داده است.
محاسبه قیمت سئو ساعتی | سرچان

قیمت سئو به صورت ماهانه چگونه تعیین می شود؟

این نوع نحوه قیمت گذاری مناسب پروژه های طولانی مدت است. میانگین هزینه خدمات ماهانه سئو توسط یک فریلنسر یا شرکت بین ۱ تا ۱۰ میلیون در ماه است.

مزایای سئو ماهیانه

  • در روش محاسبه قیمت سئو ماهیانه، هزینه به صورت یکجا پرداخت نمی شود و فشار کمتری بر روی کارفرماست.
  • به دلیل قرداد ماهانه تعامل بین شرکت خدمات دهنده سئو و مشتری افزایش می یابد.

معایب سئو ماهیانه

همانطور که می دانید سئو فرایندی زمان بر و حداقل به ۶ ماه زمان نیاز دارد. در صورتی که سئوکار نتواند در زمان گفته شده به نتیجه مورد نظر برسد، زمان زیاد و میلیون ها تومان پول اضافی هدر می رود.
در این روش به دلیل اینکه عموما قرارداد سئو به صورت ماهیانه بسته می شود در صورت عدم رضایت طرفین و یا هر موضوع دیگری، امکان فسخ قرارداد وجود دارد.

محاسبه قیمت سئو ماهیانه | سرچان

قیمت سئو به صورت پروژه ای چگونه تعیین می شود؟

قیمت سئو به صورت پروژه ای معمولا توسط شرکت های خدمات سئو انجام می گیرد. این روش مشابه روش محاسبه سئو ماهیانه می باشد. تعرفه سئو به صورت پروژه ای را می توان به ۳ بخش تقسیم کرد:

  • میانگین قیمت سئو برای کسب و کارهای کوچک با کمات کلیدی آسان-متوسط بین ۱ تا ۳ میلیون تومان
  • برای کسب و کارهای متوسط با کلمات کلیدی متوسط-سخت هزینه ای بین ۴ تا ۱۵ میلیون تومان
  • برای کسب و کارهای بزرگ با کلمات کلیدی سخت هزینه ای بین ۱۵ تا ۳۰ ملیون تومان

مزایای سئو پروژه ای

  • در این روش محاسبه هزینه سئو از زمان ارائه پروپوزال سئو تا پایان قرارداد پروژه سئو، مبلغ ثابت است و نگرانی بابت افزایش قیمت سئو نخواهد بود.
  • در این روش با توجه به نتیجه نهایی که از قبل مشخص شده است که حضور در صفحه اول گوگل یا رتبه ۱ تا ۳ می باشد، هزینه پرداخت می شود.

معایب سئو پروژه ای

  • این احتمال وجو دارد که اگز اطلاعاتی از سئو نداشته باشید، هزینه بیشتری پرداخت کنید.
  • به دلیل این که قیمت گذاری خدمات سئو به صورت پروژه ای است و زمان قرارداد و کلمات کلیدی مورد نظر در قرارداد ذکر شده است، امکان تغییر یا قسخ قرارداد وجود ندارد.

تخصص + تجربه ----->

قیمت سئو بر اساس انجام کار چگونه تعیین می شود؟

قیمت گذاری سئو بر اساس عملکرد و انجام کار، روشی جدید است. در این روش بر اساس خدمات انجام شده هزینه پرداخت می شود. مانند:

  • انجام کامل خدمات سئو داخلی
  • خدمات لینک بیلدینگ
  • افزایش سرعت سایت
  • و …

مزایای سئو بر اساس انجام کار

در این روش دقیقا مشخص است که بر روی چه چیزی سرمایه گذاری می شود و هزینه پرداخت می شود.

مزایای سئو بر اساس انجام کار

  • زمانی که رقابت بسیار زیادی در کلمات کلیدی مورد نظر وجود داشته باشد، ممکن است که شرکت های خدمات سئو یا سئوکار که مسئول انجام کار هستند، به نتیجه موردنظر نرسند.
  • به همین دلیل، اجبارا از کلمات کلیدی با رقابت ضعیف تر استفاده می شود که در این صورت ممکن است پیشرفت چشمگیری در کسب و کار حاصل نگردد.
  • در این روش (بر خلاف روش اول) هیچ تعهدی به جایگاه سایت در نتایج سرچ گوگل داده نخواهد شد.

تعرفه سئو بر اساس کلمات کلیدی چگونه تعیین می شود؟

در این روش نحوه محاسبه قیمت سئو،‌ بر اساس کلمات کلیدی برای انجام خدمات سئو سایت می باشد. در این روش قرار دادی بسته می شود تا در زمان تعیین شده،‌ سایت مورد نظر در عبارت های کلیدی مشخص شده به صفحه یک یا ۵ رتبه یا ۳ رتبه اول (و در بعضی موارد به رتبه اول) نتایج گوگل برسد. در این روش باید سختی کلمه کلیدی شما بر اساس وضعیت رقبا (شامل محتوا، لینک ها، ساختار سایت، سرعت، https بودن یا نبودن و …) سنجیده شود.

 

قیمت گذاری پروژه سئو بر اساس کلمات کلیدی | سرچان

تعرفه سئو بر اساس افزایش ترافیک سایت چگونه است؟

در این روش متخصص یا شرکت ارائه دهنده خدمات سئو تعهد می دهد که در مدت زمان مشخص،‌ ترافیک وب سایت را افزایش دهد. به عنوان مثال میزان ترافیک سایت را ۱۰ برابر افزایش دهد (افزایش ترافیک از ۵ هزار کلیک در روز به ۵۰ هزار کلیک در روز). در این روش بهتر است که دسته بندی های کلی کلمات مشخص شود.

 

خدمات سئو معمولاً شامل چه مواردی می شود؟

یکی از دلایلی که قیمت گذاری سئو استاندارد نیست این است که “خدمات سئو” می تواند بین شرکت ها و سئوکارهای مختلف بسیار متفاوت باشد. خدمات سئو ممکن است شامل همه، بیشتر یا برخی از این وظایف باشد:

  • ایجاد یک استراتژی سئو
  • تحقیق کلمات کلیدی که مخاطبان هدف به دنبال آن هستند.
  • توسعه و اجرای استراتژی سئو
  • تولید محتوا
  • انجام موارد سئو داخلی
  • بک لینک سازی
  • مدیریت شبکه های اجتماعی
  • بهینه کردن صفحات محصول و خدمات
  • بهبود سئو تکنیکال
  • افزایش سرعت بارگذاری وب سایت
  • انجام سئوی محلی

چه عواملی بر قیمت سئو تاثیرگذار است؟

شاید تعجب کنید که چرا قیمت سئو برای مجموعه ای مشخص از خدمات بسیار متفاوت است. عوامل زیادی در قیمت گذاری سئو تاثیرگذار است. برخی از مهم ترین عواملی که بر هزینه سئو تاثیر می گذارند عبارتند از:

شرکت خدمات سئو در مقابل فریلنسر

شرکت های خدمات سئو معمولا بیشتر از فریلنسرها هزینه دریافت می‌ کنند. چرا که هزینه شرکت ها به دلیل دارا بودن نیروی کار، بیمه، هزینه مکان و… بیشتر می باشد. از طرفی شرکت ها شناخته شده تر هستند و افراد راخت تر می توانند به آن ها اعتماد کنند.

مهارت ها و تخصص ها

سئوکارانی که مهارت و تخصص بیشتری دارند (به عنوان مثال مهارت  کدنویسی) هزینه بیشتری نیز می گیرند. چرا که می توانند در زمان مورد نیاز مسائل و مشکلات را رفع نمایند.

تجربه

یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت سئو تجربه می باشد. هرچه تجربه سئوکار یا شرکت خدمات سئو بیشتر باشد و برند شاخته شده تری داشته باشد، نتیجه مطلوب تری برای پروژه بدست می آید. در نتیجه افراد تمایل بیشتری به همکاری و عقد قرارداد دارند.

نوع ارائه خدمات

بسته به اینکه شرکت ها یا سئوکارها چه نوع خدماتی را ارائه می دهند، قیمت انجام پروژه سئو نیز متفاوت است. هرچه این خدمات بیشتر باشد هزینه سئو نیز بیشتر می شود. خدمات بیشتری که قابل ارائه هستند شامل طراحی سایت، پشتیبانی فنی سایت، تجزیه و تحلیل سایت، افزایش فروش سایت، بهبود تجربه کاربری در سایت، فعالیت در شبکه های اجتماعی و … می باشد.

مراحل خدمات سئو سایت و بهینه سازی سرچان

مراحل خدمات سئو سایت در شرکت سرچان به این صورت است که در ابتدا در طی مشاوره با کارشناسان سئوی سرچان تمام آنچه که شما از سایت خود انتظار دارید مطرح می‌ شود. در ادامه تحقیق کلمات کلیدی انجام می شود و کلمات کلیدی مناسب کسب و کار شما که بیشترین ترافیک را برایتان می آورد انتخاب می گردد. سپس مشکلات فنی و محتوایی سایت بررسی می گردد. در نهایت پس از رسیدن به طرحی منسجم از استراتژی seo و نحوه اجرا، به جلسه پیش قرارداد با مجموعه سرچان دعوت می‌ شوید.

سپس در جلسه پیش قرارداد اطلاعات تکمیلی از جمله مشکلات و مسائل فنی و محتوایی سایت، استراتژی ها، مدت زمان و هزینه لازم برای انجام کار خدمات سئو مطرح می گردد. پس از تایید نهایی شما، سفارش سئوسایت رسما توسط شرکت سرچان وارد فاز اجرایی شده و اطلاعات لازم در اختیار تیم های اجرایی قرار می‌ گیرد و بر اساس موارد مورد نیاز شما پروژه پیاده‌ سازی و عملیاتی می‌ شود.

مراحل انجام خدمات سئو سایت

تفکیک قیمت سئو براساس کارهای انجام شده

سئو به دو بخش اصلی سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم می شود.

قیمت سئو داخلی

بهتر است قبل از هرگونه اقدام، از سئو داخلی سایت مطمئن شد. سئو داخلی به مجموعه کارهایی که درون سایت برای گرفتن رتبه بهتر و ایندکس شدن انجام می گیرد گفته می شود. به صورت میانگین تعرفه ای که برای سئو داخلی در نظر می گیرند حدود دو میلیون تومان می باشد که با توجه به حجم و اندازه سایت این رقم متغیر است و معمولا بعد از انجام کارها گزارش داده می شود. مهمترین کارهایی که باید در سئو داخلی انجام شود عبارت است از:

  • سئو و بهینه سازی عنوان صفحات، کلمات کلیدی و متا تگ ها (Description، Robots و …)
  • سئو و بهینه سازی هدینگ صفحات (تگ های H1 و H2 و …)
  • ساخت و بهینه سازی سایت مپ
  • فعال کردن Htaccess. و تصحیح تنظیمات آن
  • ترکیب و فشرده سازی فایل های جاوا اسکریپت
  • بررسی url های سایت و تصحیح آنها در صورت امکان
  • بررسی و ویرایش کدهای منسوخ شده HTML
  • فعال کردن Gzip در سایت به منظور فشرده سازی داده های سایت
  • فعال کردن کش سایت
  • جلوگیری از اجرا شدن فایل های جاوا اسکریپت در زمان رندر شدن سایت
  • بررسی وجود محتوای Flash و پنجره های Iframe در سایت
  • مرتب سازی ترتیب بارگذاری و اجرای فایل های CSS و Javascript
  • بهینه سازی تصاویر سایت (کاهش حجم تصاویر و نوشتن متن جایگرین (Alt) برای تصاویر)
  • ترکیب فایل های CSS
  • اضافه کردن Expires Headers برای انواع فرمت فایل های سایت
  • ثبت وبسایت در وبمستر گوگل
  • بهینه کردن حجم سایت
  • لینک بیلدینگ داخلی در صفحات سایت
  • بررسی ریداریکت های اعمال شده در سایت
  • بررسی ویژگی Keep Alive
  • افزایش سرعت سایت
  • بررسی و تصحیح ایندکس و فالو بودن صفحات

قیمت سئو خارجی

هزینه سئو خارجی با آنالیز رقبا و میزان رقابت کلمه کلیدی به دست می آید و معمولا به تعداد و کیفیت بک لینک، رپورتاژ آگهی و میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی بستگی دارد. توجه داشته باشید که بدون توجه و بهبود سئو داخلی، هزینه برای سئو خارجی تقریبا بی فایده است.

سخن پایانی

اگر شما هم دغدغه تفاوت در تعرفه ها و قیمت گذاری خدمات سئو و بهینه سازی سایت خود را دارید، می توانید در این مطلب با نحوه محاسبه قیمت سئو و روش های آن به طور کامل آشنا شوید. اگر در این زمینه نیز نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می توانید با شرکت سرچان تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *