سئو و بهینه سازی سایت یک مهارت جدانشدنی از سایت ها و کسب و کارهای آنلاین می باشد. برای اینکه شما بتوانید سایت خود را بهینه کنید و در رتبه های برتر گوگل قرار بگیرید لازم است تا با انواع سئو و تکنیک های آن آشنا شوید.
آنچه شما در این مقاله می آموزید:
انواع سئو
اگر بخواهیم انواع سئو را نام ببریم می توان به ۷ مورد اشاره کرد.
- سئو داخلی
- سئو خارجی
- سئو تکنیکال
- سئو محلی
- سئو کلاه سفید
- سئو کلاه سیاه
- سئو کلاه خاکستری
سئو داخلی (On-Page SEO)
سئو داخلی (on-page seo) یکی از مهمترین انواع سئو می باشد. سئو داخلی به مجموعه کارهایی گفته می شود که در داخل سایت خود انجام می دهید تا بتوانید در نتایج نخست گوگل رتبه کسب کنید. در واقع سئو داخلی به بهینه سازی عناصر در وب سایت شما اشاره دارد که می توانید مستقیما آن ها را کنترل کنید. اگر می خواهید در عبارات و کلمه کلیدی مورد نظرتان، سایت شما در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود، باید از تکنیک های سئو داخلی در وب سایت خود استفاده کنید.
عناصری که می توانید به عنوان المان های سئو داخلی در سایت خود روی آن ها کار کنید عبارتند از:
عنوان (Title Tag)
عنوان صفحات سایت شما باید توصیفی از کل محتوا و حاوی کلمات کلیدی باشد. علاوه بر آن، باید افراد را ترغیب کنند تا روی مقالات شما کلیک کنند.
تگ توضیحات (Meta Description)
تگ توضیحات یا متا دیسکریپشن محتوای صفحه شما را در حدود ۱۶۰ کاراکتر یا کمتر توصیف می کند و در زیر عنوان شما در نتایج جستجو ظاهر می شود.
آدرس صفحه (URL)
آدرس هر صفحه را URL می گویند که باید به طور خلاصه محتوای آن صفحه را توصیف کند و شامل کلمه کلیدی باشد.
متن جایگزین (تگ Alt)
تگ های Alt محتویات تصاویر شما را توصیف می کنند تا کاربران و موتورهای جستجو بتوانند آن ها را بهتر درک کنند. اگر یک تصویر به هردلیلی به طور صحیح در صفحه نمایش داده نشد، متنی که در alt آن نوشته شده، به جای عکس نمایش داده می شود.
تگ سرتیتر یا هدر (Header Tag)
تگ های هدر که از H1 تا H6 هستند، به عنوان تیترهای یک محتوا استفاده می شوند. هدرها یکی از بهترین مکان ها برای درج کلمات کلیدی هستند.
لینک سازی داخلی
لینک سازی داخلی به این معنی است که شما از صفحات سایت خود به دیگر صفحات سایت خود لینک دهید. لینک سازی داخلی به کاربران و موتورهای جستجو کمک می کند تا آنها را پیدا کنند. همچنین به شما کمک می کند تا اعتبار صفحات جدید را بهبود داده و رتبه آنها را افزایش دهید.
محتوا (Content)
محتوای سایت شما باید برای مخاطبان هدف شما مرتبط و مفید باشد و بتواند نیاز و دغدغه آنان را پاسخ دهد. همچنین یک محتوای ارزشمند محتوایی است که دارای کلمه کلیدی، عکس، ویدئو و… باشد.
طراحی و تجربه کاربری (UI/UX)
یک طراحی غیر حرفه ای یا غیر جذاب می تواند باعث شود تا کاربران، صفحه سایت شما را ترک کنند و به رتبه شما لطمه بزنند. شما به طراحی سایت تمیز، مدرن و حرفه ای نیاز دارید تا رتبه بندی را بهبود ببخشید.
فراموش نکنید!
- محتوایی تولید کنید که علایق مشتریان شما را جلب کرده و حاوی کلمات کلیدی باشد.
- کلمات کلیدی را در URL ها، عنوان و تگ های هدر به کار ببرید.
- ناوبری و امکان دسترسی به سایت خود را ساده کنید تا کاربر پسندتر شود.
- طراحی وب سایت خود را بهبود بخشید تا سایت شما از نظر زیبایی مناسب بوده و استفاده و تعامل با سایت آسان تر باشد.
سئو خارجی (Off-Page SEO)
سایت شما علاوه بر سئو داخلی به سئو خارجی نیز نیاز دارد. سئو خارجی یکی از انواع سئو است که به مجموعه کارهایی گفته می شوپد که شما خارج از سایت خود انجام می دهید و به نوعی شامل عواملی خارج از وب سایت شما است که شما مستقیما آنها را کنترل نمی کنید.
لینک سازی خارجی (Link Building)
قابل توجه ترین تکنیک سئو خارجی، بک لینک سازی است. بک لینک ها لینک هایی هستند که از سایر وب سایت ها به سایت شما می آیند. گوگل از کمیت و کیفیت بک لینک های سایت شما برای تعیین اعتبار و ارتباط آن استفاده می کند که بر رتبه بندی در نتایج جستجوی گوگل تأثیر می گذارد. بک لینک ها همچنین به گوگل کمک می کنند تا صفحات سایت شما را پیدا کند، آنها را بخزد (Crawl) و ایندکس کند.
۳ نوع لینک
لینک های طبیعی: وقتی سایت های دیگر محتوای شما را به تنهایی پیدا می کنند و به آن لینک می دهند، یک لینک طبیعی به دست می آورید.
لینک های ساخته شده: زمانیکه محتوای خود را برای فردی تبلیغ می کنید و آنها به آن لینک می دهند و یا بک لینک می خرید، لینک های ساخته شده را به دست می آورید. حواستان به این نوع لینک سازی باشد. چرا که اگر به درستی انجام ندهید گوگل سایت شما را جریمه کرده و کاهش رتبه خواهید داشت.
بنابراین، سئو خارجی بر افزایش کمیت و کیفیت لینک های طبیعی و ساخته شده به سایت شما تمرکز دارد.
برندسازی
گوگل دوست دارد برندهای شناخته شده را در نتایج بالا رتبه بندی کند، زیرا مردم به آنها اعتماد بیشتری دارند. بنابراین علاوه بر دریافت بک لینک، باید روی تبلیغ برند خود نیز کار کنید و کسب و کار خود را در شبکه ها و انجمن های مختلف و شبکه های اجتماعی معرفی کنید. گوگل می تواند این سیگنال ها را دریافت کند و به وب سایت هایی که مردم در مورد آنها صحبت می کنند پاداش دهد.
فراموش نکنید!
- محتوایی ایجاد کنید که دیگران تمایل زیادی داشته باشند که به آن لینک دهند مانند راهنماها و اینفوگرافیک ها.
- با وبلاگ نویسان ارتباط بگیرید و به آن ها پیشنهاد دهید که محتوای شما در قالب یک پست در وبلاگشان قرار دهند.
- فعالیت و به اشتراک گذاری محتوایتان در شبکه های اجتماعی را برای کمک به برندینگ و گرفتن پالس از شبکه های دیگر که برای گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است، فراموش نکنید.
سئو تکنیکال (Technical SEO)
سئو فنی یا سئو تکنیکال یکی دیگر از انواع سئو است که هر وب سایتی به آن نیاز دارد. این نوع سئو بر روی بهینه سازی سرور و نهایتا وب سایت تمرکز دارد که به رتبه بهتر سایت شما در موتورهای جستجو کمک می کند. سئو تکنیکال اغلب بر روی موتورهای جستجو برای خزیدن (Crwal)، ایندکس کردن و درک وب سایت شما تمرکز دارد، و به شما کمک می کند تا از سئو داخلی و خارجی خود نهایت استفاده را ببرید. اگر در هر زمینه ای به راهنمایی بیشتری نیاز دارید می توانید با گروه سرچان تماس بگیرید تا در سریعترین زمان مسئله تان حل گردد.
عناصری که می توانید به عنوان المان های سئو فنی در سایت خود روی آن ها کار کنید عبارتند از:
سرعت سایت
گوگل از سرعت صفحه به عنوان یک فاکتور رتبه بندی استفاده می کند و صفحات سریعتر، تجربه کاربری بهتر و در نتیجه رتبه بهتری را کسب می کنند. بهبود سرعت صفحه شما می تواند شامل تکنیک هایی مانند پاکسازی کد، فشرده سازی تصاویر و استفاده از کش مرورگر باشد.
فایل robots.txt
فایل robots.txt به خزنده های موتورهای جستجو می گوید که کدام قسمت های سایت شما را خزیده و فهرست بندی نکنند. اطمینان از اینکه فایل robots.txt سایت شما صفحات مناسب را مسدود کند ضروری است.
نقشه سایت
نقشه سایت (Sitemap) به موتورهای جستجو کمک می کند تا سایت شما را سریع تر بخزند و فهرست های دقیقی از سایت شما را ایجاد کنند.
مقابله با محتوای تکراری
داشتن محتوای تکراری در سایت شما می تواند به رتبه شما آسیب برساند. یک تگ متعارف (rel=canonical) به گوگل میگوید کدام نسخه از یک صفحه، اصلی است. همچنین تغییر مسیر ۳۰۱ به شما امکان میدهد ترافیک را از یک URL به URL دیگر هدایت کنید.
طراحی ریسپانسیو
طراحی ریسپانسیو تضمین می کند که سایت شما در دستگاه های تلفن همراه و تبلت ها به درستی نمایش داده می شود و آن را قادر می سازد تا با دستگاه های مختلف تنظیم شود. این عامل نیز به کسب رتبه های برتر سایت شما در نتایج گوگل کمک می کند.
امنیت
امنیت عامل دیگری است که به رتبه گیری سایت شما کمک می کند. چرا که اگر سایت شما هک شود و امنیت کافی نداشته باشد، گوگل این موضوع را می فهمد و از نمایش سایت شما به کاربران جلوگیری می کند. در نتیجه موجب کاهش رتبه بندی سایت شما می شود.
ساختار سایت
سایت باید دارای ساختاری درست و کامل باشد. ساختاری که کاربران بتوانند در کوتاه ترین قدم ها به هرجایی از سایت شما که می خواهند دسترسی داشته باشند.
سئو محلی (Local SEO)
استراتژی های سئو محلی بر جستجوهایی تمرکز دارند که به مکان های خاص، به ویژه منطقه جستجوگر مربوط می شوند. آنها به کسب و کار شما کمک می کنند برای جستجوهایی که حاوی عباراتی مانند “نزدیک من” و جستجوهایی از جمله نام شهرها، مناطق هستند رتبه خوبی کسب کنند.
به عنوان مثال، اگر یک پیتزا فروشی دارید، سئو محلی می تواند به شما کمک کند در صفحات نتایج جستجوی گوگل همراه با نقشه گوگل (Google Map) نمایش داده شوید.
انواع مختلف کسب و کار به تکنیک های مختلفی از انواع سئو نیاز دارند. سئو محلی برای هر کسب و کاری با موقعیت فیزیکی و حضور محلی ضروری است. به خصوص با توجه به اینکه ۴۶ درصد از جستجوهای گوگل برای مشاغل محلی است و ۸۰ درصد از جستجوهای محلی به فروش تبدیل می شوند.
چند نمونه از تکنیک های سئو محلی
- طرح کسب و کار محلی را در صفحه اصلی خود اضافه کنید.
- یک حساب Google My Business ایجاد کنید.
- کسب و کار خود را با دایرکتوری های قابل اعتماد ثبت کنید.
- ایجاد محتوای مرتبط با منطقه محلی شما و گنجاندن کلمات کلیدی خاص در محتوای خود.
- تشویق مشتریان به بررسی آنلاین کسب و کار شما و پاسخ به نظرات ارسال شده.
۳ تکنیک اصلی در انواع سئو
هنگامی که در حال توسعه سئو سایت خود هستید، مهم است که انواع سئو را که کسب و کار شما می تواند استفاده کند، بشناسید و اطمینان حاصل کنید که نوع تکنیک سئویی را که انتخاب می کنید، بهترین نتایج ممکن را برای کسب و کار شما به ارمغان می آورد. در اینجا سه نوع اصلی از تکنیک های سئو وجود دارد:
- سئو کلاه سفید
- سئو کلاه سیاه
- سئو کلاه خاکستری
سئو کلاه سفید (White Hat SEO)
تکنیک های سئو کلاه سفید بهترین راه برای بهبود رتبه سئو در طول زمان و بهینه سازی آن است. این ها تاکتیک هایی هستند که گوگل به شما توصیه می کند برای کمک به رتبه بندی سایت خود در نتایج بهتر استفاده کنید. تکنیک های کلاه سفید از دستورالعمل های موتور جستجوی گوگل پیروی می کنند و نتایج مثبتی را برای کسب و کار شما به ارمغان می آورند. این تکنیک شامل موارد زیر می شود:
ایجاد محتوای باکیفیت
محتوای با کیفیت بالا کاربران ارزشمندی را به صفحه شما جذب میکند که به کسب و کار شما علاقه مند هستند. این به بهبود رتبه شما کمک می کند تا به ترافیک بیشتری برسید. شما می توانید انواع مختلفی از محتوای مرتبط با کسب و کارتان، از جمله وبلاگ، کتاب الکترونیکی، ویدئو و اینفوگرافیک ایجاد کنید.
بهینه سازی HTML
پاک کردن کدهای اضافی سایت به عملکرد بهتر سایت شما کمک می کند. این شامل اقداماتی مانند پاک کردن کدهای نامرتب، حذف فضای خالی، و کاهش متن غیر ضروری است. این مورد به عملکرد بهتر سایت شما کمک می کند.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی به شما کمک می کنند تا ترافیک را به سایت خود هدایت کنید. شما می توانید تعامل وب سایت خود را افزایش دهید و منجر به هدایت به صفحات سایت خود شوید. این به شما کمک می کند تا رتبه خود را در گوگل بهبود دهید.
کاربرپسند کردن سایت
اگر میخواهید کاربران هدف خود را در سایت نگه دارید، باید سایتتان کاربرپسند باشد. این به معنای ایجاد یک طراحی جذاب، یک ناوبری با ساختار مناسب و جذاب کردن سایت شما با عکس ها و فیلم ها است.
با کمک تکنیک های سئو کلاه سفید زمان می برد تا به نتایج مطلوبتان برسید. با این حال، ارزش آن را دارد. چرا که شما رشد پایداری خواهید داشت و به عملکرد بهتر سایت خود در نتایج جستجو کمک می کنید. اگر هر بار که گوگل الگوریتم خود را به روز می کند، رتبه سایت شما تحت تاثیر قرار گیرد، متوجه خواهید شد که آیا تکنیک های سئو کلاه سفید را به درستی انجام داده اید یا خیر. نهایتا تکنیک های سئو کلاه سفید بهترین راه برای بهبود رتبه سایت خود در نتایج جستجو برای مدت طولانی است.
سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)
تکنیک های سئو کلاه سیاه در انواع سئو از الگوریتم های جستجو برای کسب رتبه های بالاتر استفاده می کنند. برخی از کسب و کارها از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده می کنند. زیرا نتایج سریعی را به همراه دارند. افراد خواهان ارضای فوری و بدون انجام کار زیاد هستند. با این حال، نقطه ضعف این است که سئو کلاه سیاه در دراز مدت به کسب و کارتان آسیب می زند. تکنیک های متعددی وجود دارد که تحت کلاه سیاه قرار می گیرند:
- هرزنامه لینک
- پر کردن کلمه کلیدی
- پنهان کاری
- متن / پیوندهای پنهان
- استفاده از کلمات کلیدی نامربوط و محبوب
- بهینه سازی زیاد سرفصل های HTML
- کپی کردن مطالب
- خرید لینک
اینها تنها چند تاکتیک است که شرکت ها یا سئوکاران برای بهینه سازی یک سایت از آنها استفاده می کنند. در حالی که این تاکتیک ها رتبه بندی را بهبود می بخشند، اما دوام ندارند. گوگل از این تکنیک ها استفاده می کند و اگر گرفتار شوید، سایت شما به شدت آسیب می بیند و احتمال زیاد پنالتی می شود. در نتیجه سایت شما در نتایج جستجوی مرتبط نمایش داده نمی شود.
سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)
سئو کلاه خاکستری حد وسط بین سئو کلاه سفید و سیاه است. این تکنیک برای سایت شما خیلی خوب نیست، اما بد هم نیست. این تکنیک های سئو توسط گوگل ممنوع نشده اند، اما روش قابل قبولی برای به دست آوردن رتبه های برتر گوگل می باشند. تکنیک های سئو کلاه خاکستری خطرناک هستند، اما به عنوان “راه حل مقرون به صرفه” می باشند. در اینجا چند نمونه از تکنیک های سئو خاکستری آورده شده است:
- خرید ریپورتاژ
- تبادل لینک
- خرید سوشیال سیگنال
- ساخت pbn
- استفاده از کامنت
اینها تاکتیک هایی هستند که سئوکاران برای بهبود عملکرد یک سایت در نتایج جستجو استفاده می کنند. تکنیک های سئو کلاه خاکستری کاملاً توسط گوگل ممنوع نشده اند، اما بهترین راه برای کمک به رشد سایت شما هستند. بکاربردن نادرست این تکنیک های در انواع سئو می توانند منجر به اثرات منفی شوند که به جای اینکه به کسب و کار شما کمک کند به آن آسیب برساند. پس حتما از یک متخصص یا شرکت خدمات سئو کمک بگیرید.
سخن پایانی
در این مطلب درمورد انواع سئو و تکنیک های مهم در سئو که می توانید به کمک آن ها سایت خود را به رتبه ۱ گوگل برسانید یا از نتایج گوگل حذف کنید، صحبت کردیم. یکی از مهمترین نکاتی که لازم است یادآوری کنیم این است که همه کسب و کارها به انواع سئو و تمامی تکنیک های آن نیاز ندارند بلکه باتوجه به نیازها و زمینه کاریشان، شرکت ها و سئوکاران موارد لازم را برایشان انجام می دهند.