لوگو

تماس بگیرید

021-88928903

برای اینکه یک سایت بتواند رتبه خوبی در گوگل بگیرد لازم است تا اصول سئو در جنبه های مختلف را رعایت کند. آشنا نبودن با اصول سئو و عدم رعایت آن ها در سایت می تواند به سایت شما آسیب بزند و موجب پنالتی شدن سایتتان شود. بنابراین از شما دعوت می کنیم تا انتهای این مطلب که درباره اصول پایه سئو می باشد با ما همراه باشید.

ابتدا باید بگوییم که سئو مجموعه ای از کارهایی است که در داخل و خارج از یک سایت انجام می شود تا آن وبسایت بتواند در کلمات و عبارات مورد نظر، رتبه های برتر گوگل را کسب کند و نهایتا ترافیک زیادی به سمت سایت جذب شود. بنابراین اولین اصول سئو داشتن سایتی مناسب از نظر ساختار، کدنویسی و… است. پس با سئو تکنیکال شروع کنید.

اصول اولیه سئو | سرچان

اصول سئو در وب سایت (سئو تکنیکال)

  1. سرعت
  2. امنیت
  3. طراحی و تجربه کاربری

این ۳ اصل مهم در سایت که از موارد مهم در سئو تکنیکال می باشند، اگر در یک وبسایت پیاده سازی نشوند، عملا امیدی به کسب رتبه های برتر گوگل نیست.

سرعت سایت

سرعت سایت مهمترین پیش نیازی و یکی از اصول سئو است که باید به آن دقت شود. زمانی که سرعت سایت شما بهینه نباشد، ربات های گوگل و کاربران، برای حضور در سایتتان با مشکل روبرو می شوند. به همین دلیل گوگل به این راحتی ها اجازه نمایش صفحات تان در نتایج را نمی دهد.

با توجه به همین موضوع باید تا جای ممکن سرعت سایت خود را افزایش دهید. بهینه سازی سرعت خودش به ۲ فاکتور بستگی دارد.

فاکتور اول : اجرای یک سری نکات و تکنیک ها

با اجرای برخی نکات و تکنیک های ساده مانند کاهش کدهای اضافی در صفحات یا کاهش درخواست های سایت به سرور در زمان طراحی سایت می توانید در بهبود سرعت وبسایت خود مؤثر باشید.

فاکتور دوم : انجام ندادن برخی کارها

با انجام ندادن یکسری کارها مانند عدم استفاده از تصاویر و ویدئو با سایز و اندازه بزرگ در سایت می توانید موجب افزایش سرعت سایت خود شوید.

امنیت سایت

یکی دیگر از اصول سئو که گوگل هم نسبت به آن حساسیت زیادی نشان می دهد، مبحث مهم امنیت سایت است. شاید برایتان جالب باشد بدانید اگر سایت شما دچار مشکلات امنیتی شود، گوگل کاربران را از ورود به آن منع می کند! یعنی اگر سایت شما دچار حملات هکری شده و به دست هکران افتاده باشد و گوگل متوجه موضوع شود، به کاربرانی که قصد ورود به سایت شما را دارند اخطار داده و پیشنهاد می کند که وارد سایتتان نشوند. نتیجه این مورد کاهش تمامی رتبه های سایت شما و البته ایجاد یک تاریخچه بد در مورد سایتتان نزد گوگل می شود.

با توجه به این اصل مهم، پیشنهاد می کنیم در مرحله اول به کمک افزونه های وردپرس یا یک متخصص، امنیت سایت خودتان را تضمین کنید. شرکت سرچان در زمینه امنیت سایت می تواند کمک شایانی به شما بکند. اگر به راهنمایی بیشتری در این زمینه نیاز دارید می توانید با سرچان تماس بگیرید.

یکی از عوامل مهم در امنیت سایت، داشتن گواهی SSL برای سایتتان می باشد. SSL راهکاری است برای امن کردن اطلاعات کاربران در سایت شما و به طور مستقیم روی امنیت سایت شما تاثیر ندارد. اما اهمیت این موضوع اینجاست که گوگل نسبت به آن حساسیت زیادی دارد و عملا به سایت های بدون SSL نمره منفی داده و بهای زیادی نمی دهد.

نکته: اگر نمی دانید SSL چیست نگران نباشید. کافی است به شرکت هاست خودتان پیام داده و درخواست کنید آن را برای سایت شما فعال کنند. به این ترتیب آدرس سایتتان از HTTP به HTTPS تغییر یافته و SSL فعال می شود.

طراحی و تجربه کاربری (UI/UX)

طراحی کاربری در واقع همان ظاهر سایت می باشد که باید متناسب با مخاطبان هدف شما باشد. مانند رنگ و نوع فونت سایت. تجربه کاربری احساسی است که کاربران نسبت به سایت شما دارند. به عنوان مثال راحت بتوانند به هر چیزی که در سایت شما می خواهند در سریعترین و کمترین گام ها برسند. بهترین راه برای داشتن طراحی و تجربه کاری مناسب در سایت این است که خودتان را جای مخاطبانتان بگذارید و ببینید نسبت به سایت چه احساسی دارید و تمامی موضوعات آزاردهنده در سایت را ازبین ببرید.

اصول سئو در وب سایت (سئو تکنیکال)​ | سرچان

اصول سئو در تولید محتوا

مهم ترین اصل بعدی در سئو این است که بدانید مخاطبان هدف شما دنبال چه چیزی هستند! اگر بخواهیم تخصصی تر صحبت کنیم یعنی چه کلمات و عباراتی را جستجو می کنند. پس لازم است که تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید.

روش های تحقیق کلمات کلیدی

  1. خودتان را جای کاربر بگذارید.
  2. استفاده از ابزارها
 
برای اینکه بدانید مخاطبین هدف شما چه کلمات و عباراتی را در گوگل سرچ می کنند می توانید خود را جای آن ها بگذارید و ببینید نیازها و دغدغه های آن ها چیست. بر اساس نیاز و دغدغه ای که دارند ممکن است چه کلماتی را جستجو کنند. روش دیگر این است که به کمک ابزارهایی مانند KwFinder ،Keyword Planner و حتی خود پیشنهادات گوگل و دیگر ابزارها می توانید به این کلمات مهم برسید. سپس باید به دنبال تولید و یا بهبود محتوای سایت خود براساس تحقیق کلمات کلیدی خود باشید. به عنوان مثال مخاطبین ما برای اینکه به سایت سرچان برسند، کلماتی زیر را جستجو می کنند:
  • آموزش سئو
  • خدمات سئو
  • طراحی سایت

بنابراین لازم است که اگر برای این کلمات در سایت سرچان محتوایی داریم، آن را بهبود دهیم و اگر برای این کلمات مطلبی نداریم، تولید محتوا کنیم.

تکمیل صفحات سایت

یکی دگیر از اصول سئو تکمیل صفحات مهم سایت است. در قدم اول باید برای صفحات اصلی و مهم سایت محتوا تولید کنید. این صفحات شامل موارد زیر هستند:
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • صفحات محصول
اصول سئو در تولید محتوا | سرچان

تولید محتوا برای این صفحات به سایت شما کمک می کنند که گوگل بهتر بتواند موضوعیت سایت را درک کند. از طرفی اگر صفحات محصول و خدمات، متن خیلی کمی داشته یا خالی از محتوا باشند، گوگل اعتبار کلی سئو سایتتان را کاهش می دهد. بنابراین در مرحله اول محتوای آنها را تولید کرده و ترجیحا تا جای ممکن از ایجاد صفحاتی که در حال حاضر محتوایی برایشان ندارید، خودداری کنید. (به صفحاتی که محتوای کم یا بی ارزش دارند، زامبی پیج میگویند که میتواند کل قدرت سئو سایتتان را کاهش دهد.)

اصول محتوای سئو شده

می توان گفت که محتوای سئو شده یکی دیگر از مهمترین اصول سئو می باشد. محتوای سئو شده فقط به معنای این نیست که براساس الگوریتم های گوگل باشد بلکه لازم است کاربرپسند هم باشد. از طرفی باید کاملا بهینه شود. یعنی محتوای تولید شده علاوه بر کاربرپسند بودن، باید به شکلی بهینه شود تا زمانی که کاربر کلمه کلیدی آن را در گوگل جستجو می کند، ربات های گوگل محتوا را به عنوان یک صفحه مناسب تشخیص داده و در مقابل دید مخاطب قرارش دهند. بنابراین لازم است تا یکسری موارد را در زمان تولید محتوا رعایت کنید.

  1. عنوان جذاب
  2. لینک سازی داخلی
  3. URL صفحات

عنوان جذاب

یکی از اصول سئو داشتن عنوانی جذاب شامل کلمه کلیدی می باشد. وقتی کاربران یک کلمه را در گوگل جستجو می کنند، تعداد ۱۰ سایت در صفحه اول به آن ها نمایش داده می شود. کاربران روی سایتی کلیک می کنند که عنوان جذاب تری داشته باشد که به آن CTR یا نرخ کلیک نیز گفته می شود. افزایش CTR یعنی افزایش ترافیک ورودی به سایت و همین امر موجب افزایش رتبه شما در گوگل نیز می شود. بنابراین حتما روی نوشتن عنوان های جذاب در سایتتان زمان بگذارید.

لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی یعنی از صفحات سایت خود به دیگر صفحات سایت خود لینک دهید. بسیاری از مواقع شما حاضر هستید برای بک لینک سازی هزینه های بسیاری را پرداخت کنید. اما به لینک سازی داخلی که می رسد ارزشش را نمی دانید و از اهمیت بالای آن غافل می شوید. لینک سازی داخلی یکی از برترین اصول سئو است که با بکارگیری درست آن در صفحات سایت می توانید رتبه سایت خود را در گوگل افزایش دهید.

از طرفی نرخ پرش آمار آن دسته از کاربرانی است که بعد از ورود به سایت شما، به هر دلیلی مثل سرعت پایین، محتوای نامناسب و… به ناگهان از آن خارج می شوند. هر چه این نرخ پرش بیشتر باشد مطمئنا قدرت سئو سایت شما هم کاهش پیدا میکند. یکی از راه های کاهش نرخ پرش و افزایش قدرت سئو استتان همین لینک سازی داخلی میان محتواهاست. زمانیکه از محتواهای مرتبط سایت خودتان به یکدیگر لینک می دهید، کاربر را میان صفحات سایت سرگرم کرده و البته ربات های گوگل را هم به بررسی دیگر بخش های سایتتان دعوت می کنید. پس لینک سازی داخلی را جدی بگیرید.

URL صفحات

یکی دیگر از اصول پایه سئو، موضوع مهم url ها یا همان آدرس هر صفحه از سایت می باشد. احتمالا شما هم در خیلی از سایت ها با یک سری آدرس صفحه بهم ریخته، طولانی و نامفهوم روبرو شده اید. در واقع url ها، هم برای کاربر و هم برای موتور جستجوی گوگل اهمیت زیادی دارند. هرچه آدرس صفحات کوتاه تر، با مفهوم تر و دارای کلمه کلیدی باشند، رتبه بهتری را در گوگل کسب می کنید. بنابراین حتما به زیبایی آنها اهمیت دهید. به عنوان مثال URL همین صفحه که در حال خواندنش هستید، SEO principles به معنی اصول سئو می باشد. پیشنهاد می کنیم اگر سایت وردپرسی دارید، به بخش تنظیمات، پیوندهای یکتا رفته و ساختار url ها را روی حالت «نام نوشته» قرار دهید.

اصول سئو در ساختار سایت

به سومین قدم از مقاله اصول سئو رسیدیم. در این بخش میخواهیم یک موضوع مهم همراه با چند نکته تاثیرگذار در کسب رتبه نخست گوگل را به شما آموزش دهیم. موضوع این بخش، ساختار سئو شده و بهینه در سایت است که شامل موارد زیر می شود:

  1. دسته بندی ها (Category)
  2. برچسب ها (Tag)
  3. قابلیت دسترسی کاربر به صفحات سایت (Bread Crumbs)

دسته بندی ها (Category)

بخش مهمی از استراتژی سئو هر وب سایت، سئو شدن صفحات بر روی دسته بندی یا کتگوری ها می باشد. بسیاری از سایت ها در این موضوع مشکل دارند چرا که صاحبان کسب و کار یا سئوکاران، اصول ایجاد کتگوری ها را در سایت رعایت نکرده اند. سئو کردن کتگوری ها بیشتر برای سایت هایی بگار می رود که سایت فروشگاهی هستند. به عنوان مثال برای کلمه «خرید روتختی» شما باید یک صفحه دسته بندی محصول سئو کنید نه یک مقاله و صفحه محصول عادی.

از طرفی، محصولات و مقالات سایت شما باید به طور منظم و به بهترین شکل ممکن، در دسته بندی های مختلف قرار گرفته تا کاربر بتواند در کوتاهترین زمان، به هدف نهایی اش برسد. سایت دیجی کالا بهترین نمونه برای این موضوع است که به بهترین شکل ممکن محصولات سایت خودش را دسته بندی کرده تا کاربران راحت تر به آنها دسترسی داشته باشند. علاوه بر این خیلی از همین دسته بندی های دیجی کالا در گوگل هم سئو شده و بازدید می گیرند. این دقیقا همان چیزی است که شما هم باید رعایتش کنید.

برچسب ها (Tag)

درست به کاربردن برچسب یا تگ ها یکی از اصول سئو است.، تگ ها ساختاری شبیه به دسته بندی سایت دارند و دقیقا هم باید با همین کاربرد در سایت استفاده شوند. در واقع برچسب ها دسته بندی هایی با ساختار نسبتا کوچک تر هستند. اما متاسفانه به دلیل آشنایی کم و نبود دانش کافی، این روزها تبدیل به بلای جان سئو سایت های ایرانی شده اند. در حال حاضر خیلی از سایت ها به اشتباه از برچسب ها به عنوان صفحاتی برای افزایش تعداد کلمات کلیدی استفاده می کنند و البته شما باید مراقب باشید که چنین کاری نکنید. با این شرایط حتی می توان گفت سئو برچسب ها به نوعی یکی از تکنیک های اصولی سئو است.

قابلیت دسترسی کاربر به صفحات سایت (Bread Crumbs)

بردکرامب ها همان لینک هایی هستند که به کاربران سایت شما نشان می دهند در حال حاضر دقیقا در چه صفحه ای هستند و چه مسیری از دسته بندی ها در پشت سرشان قرار دارد. توصیه می شود برای هر صفحه ای از سایت عمق Bread Crumbsها ۳ تا باشد. بردکرامب ها روی بهبود تجربه کاربری مخاطبانتان نیز تاثیر مثبت داشته و باعث می شوند آنها احساس بهتری نسبت به کار با سایت شما داشته باشند. بنابراین حتما لینک های بردکرامب را به کمک افزونه های مخصوص این کار در سایتتان فعال کنید.

قابلیت دسترسی کاربر به صفحات سایت (Bread Crumbs) | سرچان

اصول سئو در لینک سازی خارجی

لینک سازی خارجی عملا یکی از مهم ترین بخش های سئو سایت است که باید بعد از اجرای اصول پایه ای سئو به آن توجه کنید. هر وقت صحبت از لینک سازی خارجی می شود همه ذهن ها تنها به سمت بک لینک سازی می رود. اما لینک سازی خارجی شامل موارد زیر می باشد:

  1. بک لینک سازی
  2. فعالیت در شبکه های اجتماعی
  3. برندسازی

بک لینک سازی

بک لینک سازی (Link Building) کاری است که خارج از سایت شما انجام می شود. بدین معنی که سایت های دیگران به سایت شما لینک دهند. این کار می تواند به صورت طبیعی رخ دهد و یا اینکه شما از سایت های معتبر، بک لینک خریداری کنید. این را هم بگوییم که اگر حتی سال ها بدون ساخت بک لینک فعالیت سایتتان را جلو ببرید، هیچ اتفاق بدی نمی افتد. یعنی برخلاف دیگر اصول سئو که اجرا نکردنشان ممکن است به سایتتان آسیب بزند، عدم لینک سازی خارجی آسیبی برایتان ندارد. اما موضوع اینجاست که در نبود این لینک ها که بخش مهمی از سئو خارجی سایتتان هستند، عملا بخش اعظمی از پتانسیل سایت برای جذب ترافیک را از دست می دهید.

نکته مهم دیگر اینکه بک لینک سازی حتما نیاز به یک متخصص سئو دارد که در این زمینه نیز تجربه کافی داشته باشد. چرا که اگر این عمل به درستی استفاده نشود نه تنها موجب افزایش رتبه شما در گوگل نمی شود بلکه  باعث کاهش رتبه و در برخی مواقع پنالتی شدن صفحات سایت شما می شود. بنابریان برای این مورد احتیاط لازم را در نظر بگیرید.

فعالیت در شبکه های اجتماعی

شاید کمتر جایی به این موضوع اشاره دارد که فعالیت در شبکه های اجتماعی (Social Signal) و یا به نوعی پالس هایی که گوگل از سمت دیگر شبکه های اجتماعی به سمت یک سایت می گیرد، بر روی سئو سایت تاثیرگذار است. فعالیت و حضور در شبکه های اجتماعی به گوگل ثابت می کند وب سایت شما یک سایت معتبر بوده و محتوای خوبی دارد.

به عنوان مثال زمانی که پست لینکدین یا حتی پست سایت شما در شبکه های اجتماعی توسط مخاطبان منتشر شود، پست هایتان لایک و کامنت بگیرند و به طور کلی کاربران نسبت به آنها بازخورد مثبت نشان دهند، گوگل درصدد افزایش اعتبار سایتتان بر می آید. بنابراین در کنار بقیه اصول سئو، برای دریافت سوشیال سیگنال یا همان سیگنال های شبکه اجتماعی، نیم نگاهی هم به فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، توییتر و… داشته باشید.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره اصول سئو در جنبه های مختلف صحبت کردیم و هر کدام را مفصلا توضیح دادیم. خالی از لطف نیست که یک نکته دیگر را نیز یادآوری کنیم که ممکن است سایت هایی باشند که با استفاده از روش های نامناسب (سئو کلاه سیاه) رتبه گرفته باشند، اما این دلیل نمی شود که شما نیز آن ها را الگو قرار داده و با مسیر غلط پیش بروید چرا که ممکن است سایت شما برخلاف آن ها رتبه نگرفته و حتی آسیب جدی ببیند.

راستی اگر سوالی در مورد سئو و اصول سئو دارید در بخش نظرات آن را مطرح کنید تا جواب تخصصی اش را در اختیارتان بگذاریم.

با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *