لوگو

تماس بگیرید

021-88928903

در مطلب گذشته در مورد نقطه شروع طراحی سایت صحبت کردیم. حال در این مطلب به این سوال پاسخ می دهیم که هدف از طراحی سایت چیست؟ به نظر سوال بسیار آسانی می‌ رسد و تصور می‌ شود که هر طراح وب و کسی که کسب و کار آنلاین دارد می‌ تواند به آن پاسخ دهد. اما با تمام این ها همچنان در برخی از وب سایت ها کمبودهایی مانند عدم رعایت اصول سئو وجود دارد که نشان می‌ دهد پاسخ به این سوال آنقدرها هم ساده نیست. امروزه با توجه به استفاده روز افزون و گسترده از وب سایت ها در سراسر دنیا، آشنایی با اینکه واقعا چرا و با چه هدفی می‌خواهیم یک وب سایت راه اندازی کنیم، بسیار مهم است. بنابراین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا بدانید هدف از طراحی سایت چیست.

سایت چیست؟

سایت چیست؟ | سرچان

قبل از بیان هدف از طراحی سایت تعریفی کوتاه از وب سایت داشته باشیم. وب سایت مجموعه ای از اطلاعات راجع به عنوان یا موضوعی خاص است که در بستر اینترنت می باشد. وب سایت اصطلاحا به مکان یا فضایی در سطح اینترنت گفته می شود که یک یا چند صفحه متعدد را در خود جا داده است. هر یک از صفحات آن نیز دارای محتوا و اطلاعات مختلفی اعم از متن، تصویر، فیلم، فایل های صوتی می باشد. هر سایتی در دنیای وب، دارای یک آدرس یا URL است که از بخش‌ های مختلفی تشکیل شده است. در دنیای امروز امکان ندارد واژه‌ هایی مانند وبگاه، تارگاه، تارنما، سایت و یا همان وب سایت به گوشتان نخورده باشد و بدون شک بنا بر نیازهای مدرن، سر و کاری با این صفحات اینترنتی نداشته‌ اید.

معرفی انواع وب سایت ها

 

چرا دانستن هدف از طراحی سایت مهم است؟

چرا دانستن هدف از طراحی سایت مهم است؟ | سرچان

 

طراحی سایت فرآیند ایجاد راه حل برای یک موضوع و استفاده از یک صفحه وب به عنوان وسیله ارتباطی است. اگر طراحی وب سایت به بهبود تعامل با مخاطبان کمک نکند، طراحی با شکست مواجه خواهد شد. اگر سایت شما با هدف درستی طراحی نشود هرگز نمی‌ توانید مشتری و مخاطب خود را بدست آورید. چرا که کاربران به محض اینکه احساس کنند نمی‌ توانند خواسته و نیاز خود را در سایت شما برطرف سازند، از آن خارج می شوند. ممکن است هدف شما از طراحی سایت با هدف یک شخص دیگر از زمین تا آسمان متفاوت باشد. سایت های مختلف برای هدف های گوناگون طراحی می شوند. امروزه برای تمامی مشاغل و کارها می شود یک سایت راه اندازی کرد. طراحی سایت باید با هدف ایجاد تعامل با مخاطب انجام شود. در نتیجه اولین هدف از طراحی سایت، جلب توجه مخاطبان اینترنت است. در ادامه به هدف از طراحی سایت در زمینه های مختلف می پردازیم.

به طور خلاصه هدف از طراحی سایت چیست؟

 

هدف از طراحی سایت شرکتی چیست؟

هدف از طراحی سایت سازمانی چیست؟ | سرچان

 

وب سایت شرکت، نمایندگی رسمی آنلاین یک شرکت است. سایت شرکتی شامل اطلاعات جامعی در مورد خود شرکت، در مورد دامنه فعالیت ها، محصولات و خدمات ارائه شده توسط شرکت است. معمولا وب سایت شرکتی یا سازمانی دارای کاتالوگ محصولات و لیستی از خدمات اضافی مانند نظرسنجی، خبرنامه و موارد مشابه است. هدف از طراحی وب سایت شرکتی این است که محصولات خود را بفروشید، تحقیقات بازاریابی و تبلیغات انجام دهید، اخبار را برای بازدید کنندگان ارسال کنید، بازخورد مشتری را ببینید، رای گیری و کارهای دیگر را انجام دهید. بنابراین هنگام ایجاد وب سایت باید توجه ویژه ای به طراحی سایت شرکتی داشته باشید، زیرا این وب سایت قبل از هر چیز یک ابزار تصویری است و باید با سبک شرکت شما مطابقت داشته باشد و اعتماد به نفس را در بین مشتریان، شرکا و مطبوعات ایجاد کند. پس هدف از طراحی سایت سازمانی یا شرکتی یافتن مشتری و شریک جدید، ایجاد تصویر سازمانی، یافتن کارمندان جدید و ایجاد ارتباط راحت و کارآمد با مشتریان و شرکا است.

مزایای طراحی سایت شرکتی

سرعت بخشیدن به انجام کارها

طراحی یک سایت شرکتی می تواند موجب صرفه جویی در زمان انجام امور سازمانی شود و حتی افراد می توانند در ۲۴ ساعت شبانه روز به سایت مراجعه کنند.

کاهش مراجعه حضوری

با مراجعه افراد به سایت سازمانی، بسیاری از نیازها و سوال های آن ها حل خواهد شد و بسیاری از امور را می توان به صورت غیرحضوری انجام داد و مراجعه حضوری افراد به سازمان را کاهش داد. این خود می تواند هدف از طراحی سایت برایتان باشد.

رضایت بیشتر ارباب رجوع

جلب رضایت ارباب رجوع یکی از اهداف سازمان هاست و همواره سازمان ها تلاش می کنند تا خدمات شان به ارباب رجوع را به بهترین شکل ممکن ارائه دهند. داشتن یک سایت شرکتی می تواند به تحقق این هدف کمک زیادی کند.

قابلیت ها و امکانات موجود در طراحی سایت شرکتی

۷ عنصر کلیدی در طراحی سایت شرکتی موفق

اگر چه عوامل بسیاری بر کارایی یک وب سایت تأثیر می گذارند، اما ۷ عنصر زیر تاثیر معنی دار و بیشتری را دارند.

طراحی بصری خوب

طراحی سایت سازمانی، قدرت کسب و کار آنلاین را نشان می دهد. طراحی بصری خوب یک سایت، از جمله موضوع، لوگو، فونت ها، رنگ ها، تم ها و… حرفه ای بودن یک سازمان یا شرکت را نشان می دهد.

کیفیت محتوا

ارائه مطالب مرتبط که خوانندگان سایت به خواندن آن تمایل دارند، جنبه بعدی یک وب سایت خوب است. ایجاد استراتژی محتوای خوب می تواند در جذب مخاطب به طور موثرتری عمل کند. اینکه شما چه می گویید و چه طور بیان می کنید، دو عنصر مهم برای ایجاد یک وب سایت موفق است. محتوا باید آموزنده باشد و در عین حال، برای خواننده نیز جالب باشد.

مسیریابی مناسب در سایت

مسیریابی، GPS وب سایت شماست. بازدیدکنندگان سایت باید بتوانند به راحتی در داخل سایت حرکت کنند و جاهایی که می خواهند را ببینند. معمولا نوار مسیریابی در بالای صفحه و یا در سمت چپ سایت قرار دارد. این نوار باید بی نظیر و برای استفاده ساده باشد. بازدیدکنندگان می خواهند در اسرع وقت، آنچه را که به دنبالش هستند پیدا کند.

گزینه Call to Action

Call to Action مجموعه ای از کلمات جذاب است که باعث می شود، بازدیدکنندگان اقدام فوری در سایت سازمانی داشته باشند. باید بررسی شود که چه کلمه هایی برای وب سایت و مخاطب تان بهتر عمل می کند. این کار را باید به صورت مداوم انجام دهید و در موقعیت های مختلف از Call to Action های متفاوت استفاده کنید. در اصل باید چیزی ارزشمند را به مخاطبان تان ارائه دهید.

اعتبار وب سایت شرکتی

وب سایت سازمانی خوب، اعتماد بازدیدکنندگان را به دست می آورد. طراحی سایت قوی می تواند یک منبع معتبر برای یک سازمان یا شرکت باشد. امکان دستیابی به این امر، با توجه به جزئیات میسر می شود. محتوا باید سازماندهی شده باشد و از لحاظ گرامری درست باشد. طراحی هر صفحه باید متناسب با آن موضوع باشد و باید در هر صفحه سایت، اطلاعات تماس و پیوندهایی به شبکه های اجتماعی وجود داشته باشد. مجموعه این عوامل اطمینان مشتری را فراهم می کند و باعث می شود، آن ها با اعتماد بیشتری خدمات مورد نیازشان را درخواست کنند.

سایت موبایل فرندلی

دنیای امروز، دنیای تلفن همراه است. گوشی های هوشمند و تبلت ها دسترسی به اینترنت و دنیای مجازی را آسان نموده اند. بنابراین احتمال اینکه بازدیدکنندگان سایت از طریق دستگاه های تلفن های همراه شان از سایت بازدید کنند، بالا رفته است. اینجاست که اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو(واکنش گرا) اهمیت می یابد. یک سایت شرکتی باید بتواند در انواع صفحه نمایش و در دستگاه های مختلف به درستی نشان داده شود.

بهینه سازی موتور جستجو (سئو)

وب سایت های سازمانی نیز همچون سایر سایت ها توسط موتورهای جستجو رتبه بندی می شوند. این رتبه بندی بر اساس چگونگی بهینه سازی محتواست. امروزه بسیاری از طراحان وب شرکتی در مورد بهینه سازی موتورهای جستجو فکر نمی کنند و تنها به ظاهر سایت توجه می کنند. در حالی که طراحی بصری و محتوا، هر دو اجزای ضروری یک سایت موفق هستند. اگر سایت شما طراحی فوق العاده داشته باشد اما در نتایج موتورهای جستجو بالا نیاید، چه ارزشی دارد؟

 

هدف از طراحی سایت تجاری

هدف از طراحی سایت تجاری | سرچان

سایت های تجاری ابزاری منحصر به فرد برای ارائه و ارتقا تجارت، تنظیم جریان اطلاعات و فرآیندهای تجاری شما هستند. هدف از طراحی سایت تجاری تعامل میان مشتری و صاحب فروشگاه و به منظور منطقی سازی عملکرد شرکت می باشد. سایت های تجاری به مشتریان امکان خرید کالاها و خدمات را با کمک سیستم های پرداخت الکترونیکی بدون خروج از خانه فراهم می‌ کنند. فعالیت ها و دامنه خدمات خود را ارائه می‌ دهند و برای جذب مشتری تبلیغات آنلاین می‌ کنند. به همین جهت اول از همه، هدف یک وب سایت تجاری افزایش تعداد مشتریان موجود است و در همین راستا باید برای ایجاد تعامل و برقراری ارتباط موثر با مخاطب طراحی شود. در واقع هدف طراحی سایت تجاری باید مبتنی بر خدمات باشد که بازدیدکنندگان وب سایت را متقاعد کند که باید مشتری شما شوند. این کار با جایگاه سازی شرکت به عنوان یک ارائه دهنده خدمات قابل اعتماد، شایسته و با تجربه در بازار هدف انجام می شود.

 

هدف از طراحی سایت فروشگاهی

هدف از طراحی سایت فروشگاهی | سرچان

وب سایت فروشگاهی به مشتریان این امکان را می‌ دهد تا از راه دور محصولات مورد نظر را از فهرست انتخاب کرده و به صورت آنلاین سفارش دهند. این مدل وب سایت با ارائه کاتالوگی از محصولات و توضیح درباره آن ها به مشتریان در انتخاب و خرید کمک می‌ کنند. موفق ترین وب سایت ها برای دستیابی به درصد بالایی از خرید با دقت بهینه سازی می‌ شوند. برای دستیابی به موفقیت، وب سایت های فروشگاهی باید آخرین تکنیک های فروش آنلاین را که ثابت شده فروش را افزایش می‌ دهد در هنگام طراحی سایت فروشگاهی خود به کار بگیرند. به طور کلی، هدف از طراحی سایت فروشگاهی بهبود و تثبیت موقعیت خود در بازار کالاها و خدمات، افزایش تعداد مشتریان بدون هزینه های زیاد، افزایش محبوبیت برند، فروش محصولات به کاربران و افزایش سود است.

 

هدف از طراحی سایت اطلاعاتی

هدف از طراحی سایت اطلاعاتی | سرچان

وب سایت اطلاعاتی یک پورتال بزرگ است که مسئولیت سازماندهی، ادغام و به روز رسانی منابع و خدمات مختلف را دارد. وب سایت اطلاعاتی حاوی مقدار بسیار زیادی از محتوای منحصر به فرد است. این مدل سایت ها دارای ساختار پیچیده‌ای هستند و شامل خدمات تعاملی گوناگون می‌ شوند. این وب سایت ها برای تعداد زیادی بازدید کننده طراحی شده اند. بنابراین هدف از طراحی سایت اطلاعات محور، انتقال اطلاعات مفید و خاص به کاربر و مخاطب است تا خواننده چیز جدیدی یاد بگیرد یا موضوع را بهتر درک کند. این وب سایت ها به اطلاعات عملیاتی بیشتری متصل هستند و ممکن است حاوی نحوه انجام، نکات، اصلاح، راهنمایی، اطلاعات پشتیبانی، دستورالعمل ها و غیره باشند.

 

هدف از طراحی سایت سرگرمی

هدف از طراحی سایت سرگرمی | سرچان

در درجه اول، همانطور که از نامش مشخص است وب سایت سرگرمی برای سرگرمی بازدیدکنندگان طراحی و ایجاد می‌ شود. بنابراین مبتنی بر ارائه اطلاعات سرگرم کننده، تصاویر و خدمات آنلاین تعاملی است. شما می‌ توانید به راحتی در یک وب سایت سرگرمی مواردی مانند تصاویر، انیمیشن، اطلاعات سرگرمی، اتاق گفتگوی تعاملی، بازی های آنلاین، گالری عکس، نقاشی، فیلم و غیره را مشاهده کنید. اصلی ترین هدف از طراحی سایت سرگرمی جذب بازدید کننده با استفاده از موضوعات جذاب، جلوه های انیمیشن و خدمات تعاملی است. همچنین شما به عنوان شخصی که یک سایت سرگرمی دارد، با توجه به مشخصات سایت خود می‌ توانید تبلیغات کاملا موثر را در صفحه خود قرار دهید و از این طریق سودآوری داشته باشید. تنها باید به درستی هدف از طراحی سایت خود را بدانید. در نتیجه هدف از طراحی سایت های سرگرمی این است که اطلاعات سرگرم کننده ای مانند مجلات آنلاین، اخبار افراد مشهور، پوشش ورزشی، فیلم‌ها، هنرها، وب سایت های طنز و غیره را برای بازدیدکنندگان به نمایش بگذارند. این وب سایت ها به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی جستجو، و به طور مداوم به روز می‌ شوند تا کاربران را برای کسب اطلاعات بیشتر بازگردانند و با استفاده از محتوای پویا، مانند فیلم ها، پادکست ها، نمایش اسلایدها و … می‌ توان آنها را جذاب تر کرد.

 

هدف از طراحی سایت شخصی

هدف از طراحی سایت شخصی | سرچان

یک سایت شخصی فرصتی عالی برای ابراز وجود، ارتقای تجارت یا استعدادهای خود است. گاهی اوقات وب سایت مربوط به نمونه کار و همچنین وبلاگ ها مانند سایت های شخصی عمل می‌ کنند. به طور معمول، وب سایتی شخصی توسط شخصی خاص مانند یک هنرمند، موسیقی‌دان، عکاس یا … ایجاد می‌ شود که به تبلیغ شخصی علاقه مند است. معمولا یک وب سایت شخصی بزرگ نیست و حاوی اطلاعات شخصی یا بیوگرافی یا اطلاعاتی درباره خدمات ارائه شده توسط مالک وب سایت است. هدف از طراحی سایت شخصی غالبا ارتقا فعالیت های خود شخص، یافتن حامیان مالی در صورت انجام کاری خاص است.

 

هدف از طراحی سایت آموزشی

هدف از طراحی سایت آموزشی | سرچان

موسسات آموزشی مدرن شروع به درک مزایای متعدد استفاده از آموزش آنلاین و شبکه های اجتماعی کرده اند. چرا که یک وب سایت آموزشی می‌ تواند اطلاعاتی را در مورد دوره ها، شرایط برنامه، اساتید، امتحانات و موارد دیگر ارائه دهد. وب سایت های آموزشی کاملا خاص هستند و شواهد واضح و روشنی از قابلیت اطمینان و کیفیت آن ها وجود دارد. هدف از طراحی سایت آموزشی، دسترسی گسترده و با کیفیت به محصولات آموزشی موجود، تحریک روند ایجاد محصولات نوآورانه آموزشی، کمک به ارتقا فرآیند آموزشی و پشتیبانی آموزشی است.

 

هدف از طراحی سایت نمونه کار

هدف از طراحی سایت نمونه کار | سرچان

وب سایت نمونه کار همانگونه که از نامش مشخص است، نمایش کوچکی از نمونه کارهای یک فرد (طراح، عکاس، هنرمند، مدیر وب سایت) یا یک تیم در یک حوزه خاص است. در حالت ایده آل، این یک پروژه خلاقانه است که برای انعکاس تجربه مالک و نشان دادن مهارت های او طراحی شده است. عنصر اصلی چنین وب سایت هایی گالری (یا کارهای انجام شده) است. هدف از طراحی سایت نمونه کار دریافت سفارشات و جذب مشتریان جدید، فروش آثار خود (در صورت ارائه کالاهای آماده)، کسب شهرت در صنعت و ایجاد ارتباطات مفید است.

 

هدف از طراحی سایت وبلاگ ها

هدف از طراحی سایت وبلاگ ها | سرچان

هدف از طراحی یک وبلاگ ارائه یک صفحه وب است که به صورت مرتب به روز رسانی می‌ شود. به طور معمول یک وب سایت توسط یک فرد یا یک گروه کوچک اداره می‌ شود. وبلاگ ها را می توان به راحتی و با استفاده از تعدادی سرویس رایگان مانند وردپرس بصورت آنلاین راه اندازی کرد. وبلاگ های شخصی و حرفه ای بسیاری وجود دارد که خواندن آنها سرگرم کننده است و دیدگاه کاملا شخصی در مورد زندگی یک فرد دارند. هدف از طراحی سایت وبلاگ ها می‌ تواند برای سرگرمی باشد یا به عنوان یک ژورنال آنلاین مورد استفاده قرار گیرد یا توسط شرکت ها برای اطلاع رسانی به مشتریان مورد استفاده قرار گیرد. مشخصه یک وبلاگ این است که نگهداری آن باید توسط یک فرد آموزش دیده و با دانش انجام شود.

 

هدف از طراحی سایت رسانه های اجتماعی

هدف از طراحی سایت رسانه های اجتماعی | سرچان

هدف وب سایت های شبکه های اجتماعی سهولت در به اشتراک گذاری و برقراری ارتباط با دوستان، خانواده، همکاران، آشنایان و حتی غریبه ها است. وب سایت های رسانه های اجتماعی کار ایجاد سریع و آسان ایجاد شبکه ای از ارتباطات را به منظور برقراری ارتباط، به اشتراک گذاشتن تجربیات روزانه، عکس ها، علایق، علاقه مندی ها، تنظیمات و غیره انجام می‌ دهند. شبکه های اجتماعی می‌ توانند برای اهداف شخصی و تجاری استفاده شوند. بسیاری از مشاغل از شبکه های اجتماعی برای برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان خود استفاده می‌ کنند که به آنها این امکان را می‌ دهد تا هم محصولات و خدمات خود را معرفی کنند و هم از بازخورد آن توسط مشتری آگاه شوند. همچنین هدف دیگر از طراحی این وب سایت ها این است که اطلاعات بیشتری را درباره آنچه مشتریان واقعا نیاز دارند و خواستار آن هستند، کسب کنند.

 

سخن پایانی

کسب و کار نیاز به معرفی و دیده شدن توسط کاربران، مصرف کنندگان و مخاطبان خاص هر موضوعی دارند. شما تا شناخته نشوید و در بین رقبایتان دیده نشوید رونقی نخواهید داشت. هدف از طراحی سایت این است که یک وب سایت به عنوان مرجع معرفی شما، فعالیت هایتان، محصولاتتان و یا حتی پایگاه اطلاع رسانی و یا خبری برای شما در فضای وب می باشد که برای بهتر دیده شدن نیاز به تبلیغات و بازاریابی اینترنتی و همچنین برای پیشی گرفتن از سایر رقبا نیاز به بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جست و جو با کلمات مربوطه هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *